Meer bezoekers op je website - Gratis organisch verkeer Google - hoger scoren in Google

Hoe krijg je meer bezoekers op je website? Je hebt je gloednieuwe site gelanceerd en bent apetrots op het resultaat waar je met hart en ziel (en veel tijd) aan hebt gewerkt. Vol verwachting wacht je op je eerste bezoekers. Maar… niets. Buiten familie en enkele vrienden wordt je blog niet gelezen. 

Je begint misschien zelfs te twijfelen. Want kun je tussen de vele concurrentie nog wel gevonden worden, zeker als startende blogger of ondernemer?

Gelukkig wel!

In dit artikel toon ik je hoe je in 9 stappen gratis verkeer naar jouw website kan trekken. En niet zomaar gratis verkeer, maar bezoekers die horen tot je doelgroep

De 9 stappen zijn staan boordevol praktische tips voor meer verkeer, die je gemakkelijk zelf (of met de hulp van een ervaren blogcoach ;-)) kan toepassen.

Inhoud

Als je met je bedrijf online gevonden wil worden, dan wordt al snel gezegd dat je moet starten met bloggen. Maar wat is een blog? En hoe begin je een blog?

Er zijn heel wat misvattingen over wat een blog precies is. Te vaak wordt nog gedacht dat het niet meer is dan een online dagboek waar je je diepste zielenroerselen met het internet deelt. En ja, dat was het eigenlijk wel in de beginjaren van het internet.

Maar ondertussen zijn er heel wat bloggers/influencers die met professioneel bloggen geld verdienen. Of coaches en kennisondernemers die dankzij hun blog leads verzamelen en zo meer klanten krijgen.

In dit artikel leg ik je uit wat een blog is en hoe je een eigen blog start.

Sommige links in deze blogpost zijn affiliatelinks. Dat wil zeggen dat als je iets via deze links koopt, ik hierop een kleine commissie ontvang. Dit heeft echter geen gevolgen voor jou als koper. Maar het helpt me wel om Blogstudio te onderhouden :). Dank je wel! 🙏

Ontvang je nieuwe blogposts graag rechtstreeks in je mailbox?
Schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief!

Stap 1: Definieer je doelgroep of niche

Voor je vol enthousiasme start aan je site of blog, is het erg belangrijk dat je eerst goed in kaart brengt wie je doelgroep of niche is (= je ideale lezer). Waar is hij/zij naar op zoek? En hoe kan jij daar met je kennis en expertise aan beantwoorden?

Stel jezelf enkele praktische vragen zoals:

  • Wie is mijn doelpubliek? Hoe oud zijn ze? Wat is hun beroep? Wat doen ze in hun vrije tijd?
  • Wat zijn hun dromen? Waar botsen ze tegenaan? 
  • Hoe kan ik ze met mijn content of diensten helpen?

Probeer op deze vragen zo specifiek mogelijk te antwoorden. En voeg gerust extra vragen toe als die belangrijk zijn voor je niche en blog/onderneming.

Ga daarbij in de diepte. Richt je je bijvoorbeeld tot reizigers, dan is het niet voldoende om je ideale klant/lezer te omschrijven als iemand die “graag reist”. Want er zijn erg veel vormen van reizen. Is je ideale lezer een backpacker die graag solo op avontuur trekt en vooral met het openbaar vervoer reist? Of houdt hij/zij van luxehotels en een volledig vooraf uitgestippelde rondreis? Specifieer dat. Want de noden van beide reizigers zijn heel anders.

Wat je hier eigenlijk doet, is een ‘persona’ of ‘avatar’ maken van je ideale lezer. Eens je dat persona goed gedefinieerd hebt en zijn/haar dromen en uitdagingen in kaart gebracht hebt, kun je onderzoeken met welke content je je avatar waarde kan bieden of kan helpen.

Stap 2: Doe een goed zoekwoordonderzoek

Een zoekwoordonderzoek is erg belangrijk, zeker voor nieuwe sites. Want je moet dan nog volledig je autoriteit in Google (of in de andere zoekmachines) opbouwen. En geen nood. Die autoriteit komt wel als je kwaliteitsvolle en SEO-geoptimaliseerde (daarover meer in stap 4) content blijft schrijven. Maar het kan even duren.

Met een zoekwoordenonderzoek kun je het proces versnellen. Hoe? Wel, via zo’n onderzoek ontdek je welke woorden of zinnen gebruikers in zoekmachines typen om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Zeer waardevolle informatie, dus.

Je kan zien hoe vaak op een specifieke zoekterm gezocht wordt (zoekvolume). En je krijgt ook informatie over de concurrentie  voor een bepaald zoekwoord.

Het komt er op neer om tijdens je onderzoek zoektermen te vinden met een hoog zoekvolume en een zo laag mogelijke concurrentie. Die gebruik je vervolgens op een slimme manier in je content, zodat Google herkent dat je tekst een antwoord biedt op die specifieke zoekterm. En daardoor je pagina toont in de zoekresultaten. Doe je dit voor een zoekterm met een lage concurrentie, dan kun je zelfs als startende site hoog in de zoekresultaten eindigen.

Een zoekwoordenonderzoek is ook ideaal om te ontdekken waar je ideale lezer naar op zoek is, welke vragen hij/zij heeft… Je kunt hierop inspelen met je content en blogartikelen.

Klinkt allemaal geweldig, toch? Maar nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je zo’n zoekwoordenonderzoek doet. Er zijn enkele gratis tools die je hiervoor kan gebruiken, zoals Ubersuggest van SEO-goeroe Neil Pattel. Ikzelf gebruik het zeer betaalbare Keysearch.

Blogstudio - keysearch
Zo ziet een zoekwoordonderzoek in Keysearch eruit.

Ik ben volop bezig aan een blogpost waarin ik stap per stap uitleg hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert.

Ontvang je de info graag rechtstreeks in je mailbox?
Schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief!

Stap 3: Schrijf ijzersterke content

Ok. Je hebt je doelgroep en zoekwoorden bepaald. Dan is nu het moment aangebroken om te beginnen schrijven. En niet zomaar eender wat, maar ijzersterke content. Want dat is waar je doelpubliek én de zoekmachines naar op zoek zijn.

Maar ijzersterke content op zich is helaas ook niet meer voldoende om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Je content moet beter zijn dat wat je concullega’s hebben.

Als jij je lezers beter kan helpen, als je hun vragen gerichter kan beantwoorden, als je hen betere oplossingen kan bieden, dan zul je hiervoor beloond worden. Niet alleen door je lezers, maar ook door de zoekmachines.

Belangrijk hier is dat het gaat over “betere” content, niet over “meer” content. Veel beginnende bloggers hebben de neiging om in overdrive te gaan. Ze produceren aan de lopende band teksten. Wat hoe meer je schrijft, hoe meer kans je hebt om in Google hoog te scoren, toch?

Nope.

Zo werkt het al even niet meer. Je moet geen honderden artikels schrijven om hoog in de zoekresultaten te staan. Vaak zijn een 30-tal erg goede blogteksten, geschreven vanuit een gerichte strategie al voldoende.

Ga voor hoge kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ga in de diepte, niet in de breedte. Schrijf in plaats van 10 verschillende kortere artikels, 1 uitgebreid artikel van minstens 2000 woorden dat alles samenvat en je lezers helpt met waardevolle informatie.

Je lezers blijven dan langer op je site. Google zal dit merken. En beetje bij beetje kom je zo hoger in de zoekresultaten, wat op zijn beurt dan ook weer meer bezoekers op je website brengt.

Wat is ijzersterke content?

Wel, kwaliteitsvolle content is bijvoorbeeld een zeer uitgebreid artikel waarin je een specifiek onderwerp zeer gedetailleerd bespreekt. Deze uitgebreide artikels worden ook wel “cornerstone content” of “pillar content” (contentpilaren) genoemd.

Het zijn de belangrijkste artikelen van je site. Bestaat je site of je blog uit verschillende categorieën, zorg dan dat je voor elk van die categorieën 1 uitgebreid artikel als contentpilaar hebt.

Dit artikel kan van alles zijn: een stappenplan of tutorial, een artikel waarin je verschillende producten vergelijkt, een opiniestuk, een listicle (opsomming)… Zolang het maar grondig en niet tijdgebonden is, en dus altijd inzetbaar en nuttig blijft, mits kleine updates.

Zeer concreet: dit artikel is de contentpilaar voor mijn “groeien”-categorie. In dit artikel geef ik je in 9 stappen mee hoe je op een goede manier meer bezoekers op je website kan krijgen.

Vanuit dit artikel vertrekken verschillende links naar onderliggende pagina’s (of “subartikelen”) die op hun beurt naar deze pagina teruglinken. Zo duwen ze deze pagina in de hiërarchie van mijn site meer naar boven.

Meer bezoekers op je website

Stap 4: Pas SEO toe

Volgende stap. We hebben onze niche, ons zoekwoordenonderzoek en onze content. Nu wordt het belangrijk om die zoekwoorden ook in je site en content te implementeren. Zo weten de zoekmachines waarover je site gaat, merken ze dat je een expert bent en laten ze je hoger scoren in de zoekresultaten.

Het optimaliseren van je site voor de zoekmachines, dat is SEO of zoekmachine optimalisatie. En goed nieuws, je hoeft geen SEO-expert te zijn om dit te kunnen. Je kan perfect zelf de SEO van je site verbeteren.

Werk je in WordPress, dan is een SEO-plugin een absolute must. Die geeft je concrete tips hoe je je pagina’s kan optimaliseren voor een specifiek zoekwoord en on page SEO.

Maak gebruik van SEO-tools als Yoast SEO of Rank Math. Ik gebruik zelf die laatste. Ze zijn allebei aan elkaar gewaagd, maar je krijgt bij Rank Math meer voor minder geld. Soms kan het kiezen zeer eenvoudig zijn ;-).

Ik ben volop aan het schrijven aan een SEO-beginnersgids.

Krijg je graag een mailtje wanneer die beschikbaar is?
Schrijf je dan zeker in op de nieuwsbrief!

Stap 5: Bouw een e-maillijst

Je belangrijkste marketingtool naast je website? Nope, dat zijn niet je volgers op Facebook of Instagram, al hebben die natuurlijk ook hun belang. Het is je mailinglijst.

Misschien begin je nu spontaan te huiveren en denk je: “Ohnee, een mailinglijst. Ik moet mijn lezers toch niet beginnen spammen?”

Nee, hoor. Absoluut niet. Maar e-mail marketing blijft een van de beste manieren om met je lezers op een persoonlijker niveau in contact te komen en hen telkens opnieuw terug te leiden naar je blog, diensten of producten.

En als in je mailings tips en tricks of andere waardevolle content staat waar je lezer écht iets mee is, dan is dat absoluut niet spammen.

Je kunt bijvoorbeeld 2× maand een nieuwsbrief verzenden met de nieuwste berichten van je site. Zet sowieso nooit het volledige artikel in je mailing. Beperk je telkens tot een korte paragraaf met een CTA (call to action) die de lezer aanspoort om verder te lezen op je site.

Gratis weggever

Hoe krijg je inschrijvingen op je nieuwsbrief? Door iets waardevol weg te geven. Iets waarvoor je lezers in ruil hun e-mailadres op je mailinglijst zetten. Deze weggever wordt in marketingtermen ook wel een freebie of lead magnet genoemd. En ja, ook ik heb er op mijn website.

Die weggever kan van alles zijn, zolang het maar aantrekkelijk genoeg is voor je niche. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een checklist
  • gratis Canva-templates
  • een planner
  • een eBook
Kies welke freebie je zal maken en pas deze aan aan je doelgroep.
  • Heb je een reisblog, dan kun je bijvoorbeeld werken met een grats reisplanner.
  • Heb je een kookblog of ben je diëtist, dan kun je een gratis eBook met recepten weggeven.
  • Ben je een coach, denk dan bijvoorbeeld aan een planner om te manifesteren als lead magnet.

Zorg ervoor dat je weggever bij je niche ligt, aanleunt bij je blog of diensten en vooral ook veel waarde geeft. Want als je lezer merkt hoeveel waarde je gratis weggeeft, dan is dat alleen maar veelbelovend voor wat je biedt in je betaalde diensten of producten (als je die hebt).

Stap 6: Meer bezoekers via social media

Na het opzetten van je nieuwsbrief, komen je socialmediakanalen. Toegegeven, ze zijn niet mijn favoriete marketingtool. Maar ze zijn wel nodig.

Eerst nog een friendly reminder: je moet niet met je blog of bedrijf op alle sociale media aanwezig zijn. Ik herhaal nog even: je moet niet overal aanwezig zijn. Het is een val waar veel startende ondernemers en bloggers intrappen, grotendeels gevoed door FOMO. Want als je niet op alles post, mis je dan geen lezers of klanten?

Niet per se.

Want veel hangt af van waar jouw doelgroep zit. Richt je je vooral op 50-plussers, dan zul je die waarschijnlijk vinden op Facebook. Zijn je ideale lezers twintigers, richt je dan op Instagram en TikTok.

Je ziet, elk kanaal heeft zijn eigen doelgroep. Houd hier in je marketing rekening mee. Als blogger en solo-ondernemer is je tijd beperkt. Je kunt niet alles doen en moet vaak keuzes maken. Het is dan ook beter om 2 kanalen consequent goed te gebruiken, dan 4 of 5 halfslachtig.

Welke sociale media je ook gebruikt, het is belangrijk dat je het steeds doet vanuit een duidelijke strategie (daar ben ik weer!), waarbij je je volgers een goede mix geeft van content die inspireert, informeert en engageert.

Bouw een community op. En vergeet ook geen link naar je site of blog te plaatsen in je profiel of berichten (als dat gaat). Want het doel is om vooral zoveel mogelijk bezoekers naar je site te krijgen.

Meer bezoekers via Facebook

Facebook heeft doorheen de jaren heel wat transformaties ondergaan. Waar het vroeger redelijk gemakkelijk was om op een organische manier (dat wil zeggen: niet betalend) nieuwe volgers te krijgen, is dat nu niet meer het geval.

Het is een pak moeilijker geworden om vanuit je Facebook-pagina verkeer naar je website te krijgen, tenzij je betaalt en via Facebook ads een bericht “boost”. Berichten die je gewoon op je tijdlijn plaatst, verdwijnen al snel in dagelijkse stroom aan betaalde content.

Facebook groepen zijn hier de uitzondering. En dan vooral groepen waar je ideale doelgroep zit. Zoek maar eens even en je vindt er vast heel wat die aansluiten bij je niche. Vaak is het echter niet de bedoeling dat je die groepen schaamteloos spamt met links en zelfpromotie naar je site.

Groepen zijn gericht op interactie. Ga dan ook die interactie aan: like en becommentarieer berichten van gebruikers. Wees aanwezig. Beantwoord vragen.

En als iemand een specifieke vraag heeft over iets waar jij toevallig een blogartikel over hebt, dan mag je dit meestal wel in de reacties onder het bericht posten. (Check voor alle zekerheid toch altijd eerst goed de groepsregels!)

Groepen zijn trouwens ook een geweldige manier om te ontdekken wat er in je doelgroep leeft. En kunnen op die manier inspiratie bieden voor nieuwe blogartikels en goede content.

Meer bezoekers met Instagram

Zijn je doelgroep millennials, dan is Instagram mogelijk je sociaal platform, zeker als je blog of site ook erg visueel is, bijvoorbeeld een reis- of foodblog.

Het is wel moeilijker om blogposts organisch op Instagram te promoten, want je kunt geen links toevoegen aan je berichten. Hoe kun je dan wel verkeer naar je site krijgen?

Zet een link in je bio. Idealiter laat je die verwijzen naar een landingspagina (eventueel gemaakt met link.tree) vanwaaruit verschillende links vertrekken.

Deel je blogberichten als Instagram stories of als carrousels in berichten en gebruik de juiste hashtags.

Gebruik duidelijke CTA’s of call to action’s in je berichten, stories en reels die volgers aanmoedigen om op de link in je bio te klikken.

Vergeet ook hier niet dat Instagram pas werkt als je zelf voldoende op het platform aanwezig bent, in interactie gaat met andere gebruikers en volgers, antwoord op eventuele comments… 

Je kunt er dagelijks heel wat tijd op spenderen (of verliezen…), dus houd zeker in het oog of je die tijd er ook uithaalt naar websitebezoekers of leads.

Meer bezoekers via TikTok

Ik ben zelf geen gebruiker van TikTok. Voorlopig althans. Want ik heb onlangs wel een cursus gekocht van enthousiaste TikTokker Liesbeth Louwers, die telkens als ik haar zie, blijft herhalen dat nu het moment is om op de TikTok-kar te springen.

Dus mogelijk komt hier later meer info over mijn ervaringen met het platform. In afwachting verwijs ik je graag door naar de TikTok-cursus van Liesbeth.

Meer bezoekers via LinkedIn

Is je doelgroep zakelijk, dan kan LinkedIn een goede optie zijn. Het is een goede plek om blogposts te delen en te netwerken.

Tip: als je een bericht deelt, doe dit dan zonder link naar je site. Berichten zonder link hebben een groter bereik. Waar zet je de link dan wel? In de eerste reactie onder je bericht.

Meer bezoekers via Twitter

Als laatste platform hebben we nog Twitter. Ik was er al geen fan van, en dat ben ik nog minder sinds de overname door Elon Musk. Het is ook niet voor alle sites of blogs even geschikt, maar het kan wel werken voor IT-blogs of sites die focussen op technologie.

Sowieso is het vooral gericht op interactie en veel minder op verkeer en bezoekers. Dus de meeste bloggers of ondernemers kunnen Twitter perfect buiten beschouwing laten.

Stap 7: Gebruik Pinterest, of start een YouTube-kanaal of podcast

Waarom ik Pinterest en YouTube niet bij de andere sociale media zet? Omdat ze eigenlijk meer zijn dan dat. Na Google zijn ze de meest gebruikte zoekmachines. En dat maakt hen zoveel krachtiger.

Meer bezoekers met Pinterest

Pinterest is vooral bij vrouwen een erg populair platform. Het is de ideale plek om stijltips, recepten, reisinspiratie, quotes en andere tips & tricks over wat je ook maar bezig houdt te ‘pinnen’ of te verzamelen of verschillende borden.

Deel je dus op je site uitgeschreven tutorials, recepten, handige tips, informatie waar je doelgroep praktisch mee aan de slag kan? Maak dan van deze bestaande content ook pins (speciale afbeeldingen voor Pinterest) die op Pinterest gedeeld kunnen worden.

In het algemeen heb je voor elke blogtekst minstens 10 unieke pins nodig. Lijkt veel, maar geen paniek. In Canva kun je dat relatief snel doen.

Vergeet echter niet dat Pinterest ook een sociaal platform is. Je wordt beloond als je actief aanwezig bent, contact maakt met anderen in je niche en ook pins van anderen re-pint op je borden. Het volstaat dus niet om enkel en alleen je eigen artikels te delen en voor de rest te hopen dat het verkeer wel zal komen. Je moet er ook tijd in investeren.

Nog een kleine noot: Pinterest werkt niet voor alle niches even goed. Bovendien scoort vooral Engelstalige content erg goed. Het aantal Nederlandstalige gebruikers dat ook op zoek is naar Nederlandstalige content lijkt nog wat achter te blijven.

Wees dus zeker kritisch genoeg. Blijven de resultaten uit, dan moet je geen schrik hebben om Pinterest (tijdelijk) op een lager pitje te zetten en je vooral te focussen op kanalen die wél bezoekers brengen.

Meer bezoekers met YouTube

Deel je vooral tutorials en tips & tricks op je site? En kun je deze ook vertalen naar video? Overweeg dan om een YouTube-kanaal te starten!

YouTube is razend populair en de tweede meest gebruikte zoekmachine, na Google (eigenaar van YouTube). Je vindt er ALLES op. Als het putje van je pompbak verstopt zit, vind je op YouTube een filmpje dat je toont hoe je het kan oplossen. En Google toont in de zoekresultaten van bepaalde zoekopdrachten (vooral voor “how to’s”) op de eerste plaats video’s van YouTube.

Speel hier op in. Verken je markt. Zoekt je niche een oplossing voor hun probleem op YouTube? Stem dan je content daarop af. Gebruik ook video. Doe een zoekwoordenonderzoek en gebruik je zoektermen slim in je YouTube-playlists, -titels, -metadata… En zo kan het goed zijn dat je met slechts enkele tutorials heel wat verkeer naar je site kunt brengen.

Nog een voordeel. Video is veel minder arbeidsintensief dan het schrijven van 10.000 woorden. Maar het brengt zeker ook zijn eigen uitdagingen. Want spreken voor camera is niet voor iedereen weggelegd en vraagt ook bepaalde investeringen, zoals een camera en apparatuur om je video’s op te nemen en software om ze te bewerken.

Meer bezoekers via een podcast

Ook podcasts zijn hot. Ik ben een enorme podcast-fan. Ze maken het leven zoveel aangenamer! Is de trein weer eens een kwartier te laat? Who cares! Ondertussen kan ik verder luisteren naar wat Tonny Loorbach en Albert Sonnevelt te vertellen hebben in De Psychologie van Succes.

Je hoeft trouwens niet per se een eigen podcast te starten. Neem contact op met de host van een podcast waar je zelf graag naar luistert en waarvan het doelpubliek aansluit bij dat van jou. Misschien ben jij wel het volgende gespreksonderwerp! It could be the beginning of a beautiful friendship. Of toch alvast van veel extra zichtbaarheid, en dus ook meer bezoekers en verkeer naar je site.

Stap 8: Werk samen met andere bloggers of ondernemers

Samenwerkingen worden vaak over het hoofd gezien, maar zijn zo belangrijk! Investeer in je netwerk, uiteraard bij voorkeur met andere ondernemers die aanleunen bij je niche.

Ga gastbloggen

Een van de meest voor de hand liggende manieren om met een samenwerking verkeer naar je site te krijgen, is via een gastblog. Je schrijft een tekst voor een complementaire website en voegt op het einde een backlink toe naar je site.

Niet alleen kun je zo je site kenbaar maken bij een nieuw publiek (en dus ook nieuw verkeer naar je site leiden), (do follow) backlinks zijn ook nog eens erg goed voor SEO. Win-win dus!

Daarnaast kun je natuurlijk ook gastblogs van anderen toelaten op je eigen site. De voordelen? Het is nieuwe content die je zelf niet moet schrijven en – en hier gaat het vooral om – de gastblogger zal heel waarschijnlijk het artikel ook delen op zijn/haar eigen (sociaal) netwerk. En dat brengt nieuwe website bezoekers.

Wil je trouwens voor Blogstudio een artikel schrijven? Neem dan gerust contact op 🙂.

Meer bezoekers via PR

Public Relations. Het klinkt iets van grote firma’s en persbureaus. Maar ook wij, solo-ondernemers, kunnen er zeker gebruik van maken. En wel op verschillende manieren.

Je kunt bijvoorbeeld een merk of product vermelden in je blogartikel. Achteraf kun je de merken of ondernemers in kwestie mailen en vragen of ze het bericht willen delen op hun sociale media. En soms doen ze dat ook.

Je kunt zelfs nog een stap verder gaan en vragen of er geen mogelijkheden zijn om een gastblog uit te wisselen. Of misschien is een andere samenwerking mogelijk. In elk geval: je hebt alleen maar te winnen. Toegegeven, dit werkt vooral bij kleinere of lokale (Belgische/Nederlandse) merken.

PR is ook schrijven naar kranten, magazines en nieuwssites in je niche. Yep, een good old persbericht. Stel jezelf en je bedrijf of blog voor. Focus daarbij vooral op wat je onderscheidt en zo uniek maakt.

Overtuig hen dat jij een plekje verdient in hun kostbare medium. En wie weet nemen ze jou en je site op. En heb je weer heel wat extra bezoekers.

Meer bezoekers via evenementen

Ga naar evenementen van je niche. Laat je er zien. Netwerk. En deel veel visitekaartjes (met je site erop) uit.

Of nog beter: probeer op zo’n event te spreken. Dit is misschien buiten je comfortzone, maar doe het. Ik had kortgeleden de kans om te spreken op de VIP-dag van de Online Product Academy van Maxine Stevens voor meer dan 50 enthousiaste ondernemers.

Het was niet alleen een geweldige kans om het concept van Blogstudio te testen aan de markt, mijn site kreeg heel wat extra bezoekers en mijn gratis SEO-checklist werd gretig gedownload.

Grijp elke kans die op je pad komt met 2 handen, ook al is het met knikkende knieën. Je voelt het wanneer het goed zit. Luister niet te veel naar dat kleine stemmetje op je schouder dat je klein wil houden. Je kunt alleen maar groeien door uit je comfortzone te komen.

Meer bezoekers op je website

Stap 9: Analyseer de resultaten en optimaliseer

Meten is weten. En dat is écht zo. Je hebt het druk. Dan wil je dat je kostbare tijd ook optimaal gebruikt wordt. Voeg daarom je site toe aan Google Analytics en Google Search Console om te zien wat werkt. Beide tools zijn volledig gratis te gebruiken.

Gebruik Google Analytics om te zien waar je lezers vandaan komen, wie ze zijn, hoelang ze op je site blijven, welke pagina’s ze vooral bezoeken, en – als je iets verkoopt – hoe je site converteert. Zo ontdek je trends waar je verder op kunt inzetten om te groeien. Merk je bijvoorbeeld dat je meer bezoekers haalt uit Instagram dan Facebook, en blijven die bezoekers ook langer op je site, dan weet je dat je daar verder kunt op inzetten om sneller te groeien.

Naast Google Analytics is er ook Google Search Console. Hier kun je onder andere zien via welke zoekwoorden je site gevonden wordt en hoeveel percentage van de gebruikers effectief doorklikt naar je site. Ook mogelijke indexeringsproblemen die ervoor zorgen dat je site niet goed door Google gelezen wordt, vind je hier terug.

Nog even geduld, en dan toon ik je met 2 tutorials hoe je je site kan aanmelden bij Google Analytics en Google Search Console.

Mis de tutorials niet, en meld je aan op mijn nieuwsbrief :)!

Voor ik het Google-hoofdstuk afsluit vermeld ik graag ook nog even Google Mijn Bedrijf. Ben je lokaal actief en is het belangrijk dat je site ook opduikt in lokale zoekresultaten, bijvoorbeeld via Google Maps (bijvoorbeeld: “psycholoog in Dendermonde”)? Voeg je site dan ook gratis toe aan Google Mijn Bedrijf.

Wow! Als je helemaal tot het einde gelezen hebt, dan weet je nu hoe je in 9 stappen meer verkeer naar je website kunt krijgen. Het was een hele boterham. Maar hopelijk eentje met genoeg beleg zodat je een heel eind verder kunt.

Heb je vragen of opmerkingen? Zet ze dan in de reacties hieronder! Ik help graag!

Marie-Lise